GENERAL TERMS AND CONDITIONS
1. Object
Iedere vervoerovereenkomst
wordt, zelfs bij Nationaal transport, beheerst door de bepalingen van het
CMR-Verdrag, ondertekend te Genève op 19.05.1956 (bekrachtigd door de Belgische
Wet op 04.09.1962), en door het CMR-Protocol ondertekend te Genève op 05.07.1978.
Bovendien wordt iedere verrichting in het kader van de vervoerovereenkomst, en
elke opslag, voor, tijdens en na de uitvoering van de overeenkomst aan deze
algemene voorwaarden onderworpen.
2. Loading, unloading, engorgement
Behoudens schriftelijke vermelding
in tegengestelde zin:
* moet de afzender de lading
verzorgen
* moet de geadresseerde de
lossing verzorgen
* moet de vervoerder, voor
zover dit noodzakelijk is, de stuwing der goederen verzorgen.
Hij die gelast is met gezegde
handelingen is aansprakelijk voor zijn eigen daden, alsmede voor deze van de
personen die hem bijstaan en die dus voor zijn rekening handelen.
Het is aan het personeel van de
vervoerder verboden deel te nemen aan de laad- en losoperaties, dan is zijn
tussenkomst vreemd aan de vervoerovereenkomst en kan het slechts beschouwd
worden als een aangestelde van de afzender of van de geadresseerde.
3. Instructions
Iedere tussenkomst van het
personeel van de vervoerder, verder reikend dan aan de drempel of aan de kaai
van de gebouwen is verboden. Indien het personeel, tegen dit verbod in, toch
tussenkomt, dan is zijn tussenkomst vreemd aan de vervoerovereenkomst en kan
het slechts beschouwd worden als een aangestelde van de afzender of van de
geadresseerde.
De beheerders van deze plaatsen
duiden de door het voertuig te volgen weg aan in de fabrieken, magazijnen,
werven en andere plaatsen. Zij zijn verantwoordelijk voor deze te volgen weg.
Indien de plaatselijke omstandigheden van die aard zijn, dat zij het voertuig
en/of de lading in gevaar brengen, dan kan de vervoerder zich er nochtans tegen
verzetten.
4. Risks
De goederen worden uitsluitend
op het risico van de opdrachtgever getransporteerd.
5. Goods
Het beding “said to contain” is
van rechtswege van toepassing, indien de vervoerder, zonder onderzoek naar hun
inhoud en hun staat, in ontvangst neemt:
* de voertuigen en containers,
gevuld afgegeven
* goederen in kisten of balen
* goederen in een andere
ondoorschijnende verpakking
Het door de afzender in de
vrachtbrief aangegeven gewicht wordt door de vervoerder echter niet erkend en
levert geen bewijs tegen hem, behoudens indien een verificatie heeft
plaatsgevonden.
6. Customs
Ter vervulling van de douane
formaliteiten handelt de vervoerder uitsluitend als lasthebber van de afzender.
Abnormale wachttijden bij de douane, ten gevolge van onvoorziene
stakingsacties, of te wijten aan afwezigheid, onvolledigheid of
onnauwkeurigheid van bescheiden allerhande (o.a. T-documenten, sanitaire
attesten e.d.) geven recht op een prijstoeslag, conform het tarief dat door het
I.W.T. daartoe werd opgesteld.
7. Payment
Betalingen dienen te geschieden
op de zetel van de vervoermaatschappij. Wissels worden niet voor betaling
aanvaard, tenzij deze voor aval door de gedomicilieerde bank gewaarborgd zijn.
Het trekken van wissels verandert de plaats van betaling niet. Bij ontstentenis
van een andersluidend beding, zijn de facturen contact betaalbaar.
8. Interest and damage clause
Elke niet contant betaalde
factuur doet van rechtswege en zonder ingebrekestelling een intrest van 12% per
jaar lopen vanaf de vervaldatum. De nalatigheidsintresten worden per begonnen
maand verrekend. Na verloop van 1 maand wordt het factuurbedrag bij niet
betaling van rechtswege en zonder ingebrekestelling verhoogd met een forfait
van 10% met een minimumbedrag van EURO 50,00. De betalingsverplichtingen van de
koper worden niet opgeschort door het indienen van een zelfs klaarblijkelijk
gegronde klacht. De niet-betaling op de vervaldag van één enkele factuur, maakt
het verschuldigd saldo van al de andere, zelfs de niet vervallen facturen, van
rechtswege onmiddellijk opeisbaar.
9. Collection costs
Alle relevante invorderingskosten
ontstaan ingevolge de betalingsachterstand en alle kosten in verband met de
invordering langs gerechtelijke weg, inclusief de advocaatkosten, zullen ten
laste van de opdrachtgever worden gelegd en ten opzichte van deze laatste
verhaald worden.
10. Property retention right
De goederen van de
opdrachtgever, die in het bezit zijn gekomen van de vervoerder, dienen als pand
voor de betaling van diens schuldvorderingen jegens die schuldenaar of eigenaar
van de goederen. Dit pand wordt beheerst door de bepalingen betreffende het
handelspand. De vervoerder mag vanaf dat ogenblik het retentierecht uitoefenen
op de goederen die nog in zijn bezit zijn.
11. Complaints
Mogelijke klachten met
betrekking tot de geleverde prestatie moeten, om ontvankelijk te zijn, ten
laatste binnen een termijn van 8 dagen na de levering, per aangetekend
schrijven ingediend te worden op de zetel van de firma zoals vermeld op de
factuur.
12. Force majeure
Wanneer de vervoerder ten
gevolge van overmacht, staking, lock-out e.d. niet in de mogelijkheid is de
overeenkomst uit te voeren, behoudt zij zich het recht voor de overeenkomst te
beëindigen zonder dat enige schadevergoeding kan worden geëist.
13. Bankruptcy
De vervoerder behoudt zich het
recht voor om de overeenkomst van rechtswege en zonder voorafgaande
ingebrekestelling als ontbonden te beschouwen in geval van faillissement,
gerechtelijk akkoord, kennelijk onvermogen alsook bij om het even welke wijziging
aan de juridische toestand van de opdrachtgever.
14. Applicable court of jurisdiction
Alle geschillen of betwistingen
behoren tot de uitsluitende bevoegdheid van de rechtbanken van Tongeren. Alleen
de Belgische Wet is van toepassing.