Withofs Transport, specialist in het bulktransport over de weg, innoveert samen met zijn partners Renault Trucks en AGS uit Olen verder op de technologie Dual Fuel, maar dan met LPG. Een valabel alternatief van aardgas, zo blijkt. Deze combinatie zal in primeur te bewonderen zijn op de aankomende vakbeurs Truck en Transport 2015 buiten voor paleis 11.
Methaangas is de ideale alternatieve brandstof voor vrachtwagens: grote reserves, beperkte weerslag op het milieu, concurrerende prijs, en bovenal een betekenisvolle vermindering van de CO2-uitstoot. De technologie staat op punt en is klaar voor gebruik. De vervoersector wacht alleen nog op een infrastructuur voor distributie in België om die ecologische oplossing uit te voeren. Dit is niet naar de zin van de transporteur uit Limburg.
Met de voordelen van de Dual Fuel technologie en het LPG als aanvullende brandstof voor de trucks op de lange afstand, bouwt Withofs Transport een brug naar de toekomst van LNG. Samen met AGS uit Olen, als partner voor de opbouw van de installatie op een Renault Trucks T “International Truck of the Year 2015” ontwikkelen zij verder aan deze technologie, tot de tijd rijp is voor het LNG verhaal. Wij hopen dan ook op een ver doorgedreven samenwerking van de betrokken partijen om de LNG-beweging in België te lanceren: overheden, constructeurs, vlootbeheerders, gasindustrie en beheerders van de infrastructuur.
De eerste opbouw van een Dual Fuel systeem met LPG van AGS op een euro 6 motor van de Renault Trucks T is een feit. Deze combinatie zal tevens in primeur te bewonderen zijn op de aankomende vakbeurs Truck en Transport 2015 buiten voor paleis 11.
Het Dual Fuel concept
De Dual Fuel technologie is de beste oplossing als de motor gedurende lange periode op volle belasting rijdt. Het is niet geschikt voor opdrachten in steden, waar er vaak gestopt en weer vertrokken wordt (de hybride technologie is ideaal voor een dergelijk gebruik) noch in extreme toestanden, noch bij te lichte lasten.
Het concept is wel bijzonder geschikt in het regionaal vervoer, dat heel het nuttig laadvermogen van het voertuig gebruikt (met een maximum gewicht van 44 ton). De actieradius is geen probleem, opbouw tot 1500 km en meer is mogelijk.
Het grote voordeel van LPG is dat er reeds een bestaand distributienetwerk aanwezig is. Het is een nevenproduct van de petroleumraffinaderijen. Voldoende aanwezig en daardoor is zijn prijs zeer concurrentieel.
Enig nadeel, het is eindig, omdat het een nevenproduct is van de fossiele brandstoffen net als diesel. Het blijft dus relatief een korte termijn oplossing, maar is zeker een alternatief zolang het netwerk van LNG er nog niet is.
Doorslaggevende field tests
De eerste tests in reële omstandigheden bij Withofs Transport zijn in augustus 2012 begonnen. Meteen werd duidelijk dat de beloofde 30/70 gas/diesel verhouding werd behaald. Al snel werd beslist meerdere voertuigen in te zetten, tot een totaal van 13 trucks, goed voor een kwart van de vloot. De eerste trucks zitten over hun 250.000 gereden kilometers zonder noemenswaardige problemen. De resultaten van die tests bevestigen dat het beste rendement mogelijk is op autowegen.
Een Dual Fuel truck maakt minder lawaai dan een gelijkwaardig dieselvoertuig, wat de chauffeurs en de andere weggebruikers zeer op prijs stellen.
Het rijgedrag van het voertuig wordt niet aangetast.
De hogere aankoopprijs wordt geneutraliseerd tijdens het economisch leven van het voertuig, dankzij lagere operationele kosten, vermits een liter LPG ongeveer 35% van een liter diesel kost.